دسته‌ها
ای‌سیم

تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم در اندروید و iOS

تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم (eSIM) چیست و در دستگاه های اندروید و iOS به چه صورت انجام می شود. در این مطلب به تمام پرسش های شما پاسخ می دهیم.

اگر به دنبال تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم (eSIM) در دستگاه‌های اندروید و iOS هستید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، با نهایت مسرت باید اعلام کنیم که نشانی را درست آمده‌اید. در اینجا هر آنچه برای تبدیل کردن سیم‌کارت فیزیکی به ای‌سیم نیاز داشته باشید را توضیح دادیم. حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تبدیل سیمکارت به ای‌سیم

ای‌سیم (eSIM) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در سال‌های اخیر سیم‌کارت‌های هوشمند وارد بازار شده‌اند. به این سیم‌کارت‌ها سیم‌کارت الکترونیکی یا ای‌سیم گفته می‌شود. این سیم‌کارت‌ها مانند سیم‌کارت‌های عادی فیزیکی نیستند و تنها خود اپراتور مخابراتی می‌تواند اقدام به فعال کردن ای‌سیم‌‌‌ها کند.

eSIMها در واقع همان نسخه‌ی دیجیتالی سیم‌کارت‌های فیزیکی هستند که همچنان به وفور مورد استفاده قرار می‌دهیم. اما برخلاف سیم‌کارت‌های عادی، ای‌سیم‌ها تراشه‌های کوچکی هستند که از قبل در خود تلفن‌های همراه جاساز شده‌اند.

یک ای‌سیم حاوی نام، شماره تلفن، اطلاعات حساب و موارد دیگر خریدار موبایل است. در صورتی که تلفن همراه شما سیم‌کارت یا ای‌سیم نداشته باشد، قاعدتا امکان برقرای تماس تلفنی را ندارید. اکثر تلفن‌های همراه در حال حاضر امکان استفاده همزمان از سیم‌کارت فیزیکی و ای‌سیم را به کاربران می‌دهند.

تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم

با این حال، این رویه ممکن است به زودی تغییر کند. چرا که تلفن‌های سری اپل آیفون ۱۴ که در سال ۲۰۲۲ در آمریکا عرضه شدند، تنها از ای‌سیم پشتیبانی می‌کردند و در آنها هیچ پورتی برای‌سیم‌کارت‌های عادی تعبیه نشده بود.

فناوری eSIM همچنان وارد ایران نشده است. هرچند اخیرا در ماه مهر ۱۴۰۲، ایرانسل، دومین اپراتور تلفن همراه کشور سرویس ای‌سیم خود را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد.

در همین حال، دیگر اپراتورهای تلفن همراه در کشور از جمله شاتل هم قبلا اعلام کرده‌اند که به دنبال راه‌اندازی ای‌سیم هستند. با این حال، این سرویس‌ها همچنان در مسیر آزمایشی قرار دارند، هنوز به صورت عمومی در دسترس قرار نگرفته‌اند.

مزایای ای‌سیم (eSIM) چیست؟

-ای‌سیم‌ها از لحاظ ظاهری سبک هستند، حتی سبک‌تر از سیم‌کارت‌های نانوسیم! به همین دلیل، به راحتی روی هر تلفن همراهی بدون محدودیت وزن و اندازه نصب می‌شوند.

-اتصال ای‌سیم‌ها برخلاف سیم‌کارت‌های فیزیکی اصلا نیازی به باز کردن گوشی و قرار دادن سیم‌کارت در پورت مربوط ندارد، بلکه تنها با اسکن کدQR  که از اپراتور تلفن همراه دریافت می‌کنید، می‌توانید ای‌سیم خود را فعال کنید.

-حافظه بالا یکی دیگر از مزایای eSIM است. سیم‌کارت‌های عادی حدود ۲۵۶ کیلوبایت حافظه دارند، اما در مقابل  eSIMها حافظه‌ای تقریبا نامحدود را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

-انعطاف‌پذیری بالا از دیگر مزایای ای‌سیم است. با eSIMها دیگر برای تغییر شماره تلفن همراه یا اپراتور خود اصلا احتیاجی به تغییر فیزیکی سیم‌کارت خود ندارید. بلکه تنها با اسکن کدQR  می‌توانید این کار را انجام دهید. این انعطاف‌پذیری ای‌سیم‌ به خصوص در سفرهای برون‌مرزی که باید سیم‌کارت بین‌المللی خود را با سیم‌کارت فیزیکی عوض کنید، کارایی زیادی دارد. بنابراین می‌توانید به راحتی بدون هر‌گونه تغییر سیم‌کارت یا موبایل شماره‌های مختلف را مدیریت کنید.

-آخرین مزیت eSIM اینکه حذف پورت سیم‌کارت فیزیکی موبایل‌های امروزی را به دستگاه‌های ظریف‌تری با قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند ضدآبی بسیار بالا تبدیل کرده است.

آیا ای‌سیم‌ها معایبی هم دارند؟

باوجود مزایای فراوانی که سیم‌کارت‌های الکترونیکی یا ای‌سیم‌ها دارند، اما همچنان معایبی دارند:

-هنوز با تمام گوشی‌ها سازگاری ندارند. بنابراین، اگر به فکر خرید ای‌سیم افتاده‌اید، شاید بهتر باشد که یک موبایل نو خریداری کنید!

-حتی اگر موبایل شما به فناوری ای‌سیم مجهز باشد، باز هم ممکن است در کشور مقصد خود به دلیل پشتیبانی نشدن از این فناوری دچار مشکل شوید.

برای مثال، در ایران تنها چند اپراتور تلفن همراه به صورت آزمایشی سرویس ای‌سیم را عرضه کرده‌اند و ممکن است موبایل جدید شما تنها برای سفرهای برون‌مرزی مناسب باشد.

-هرچند که ای‌سیم مزایای زیادی دارد، اما گوشی‌های جدیدی که به این فناوری مجهز هستند، معمولا گران‌تر از تلفن‌های عادی هستند. همین موضوع احتمالا باعث دلسرد شدن اکثر خریداران عادی می‌شود.

-از آنجایی که فناوری ای‌سیم همچنان نوظهور است، ممکن است نصب تراشه‌های eSIM بر روی مادربورد موبایل باعث مشکلات سخت‌افزاری برای برخی از مدل‌های تلفن همراه شوند.

تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم چگونه است؟

اطلاعات داخل یک eSIM قابلیت بازنویسی را دارند، بنابراین اساسا می‌توان تنها با چند کد دستوری یا تماس ساده، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر داد.

برای این کار نیاز به یک یا چند اپلیکیشن یا یک حساب کاربری دارید. اما کل این پروسه وقت زیادی نمی‌گیرد.

در ابتدا باید بدانید که eSIM را باید یک اپراتور تلفن همراه پشتیبانی کند. در این صورت، شما تنها به چند مرحله تأیید هؤیت و اسکن یک کد QR برای تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم احتیاج دارید.

برخی از کشورها از جمله آمریکا یا انگلستان، بسیاری از اپراتورها از ای‌سیم برای تلفن‌های آیفون و اپل واچ‌ها پشتیبانی می‌کنند.

در واقع، شما بدون نیاز به خریداری سیم‌کارت، می‌توانید بسته‌های‌سیم‌کارت را از این اپراتورها خریداری کنید و پس از دریافت کد QR آن را اسکن کنید.

تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم در اندروید و iOS چگونه است؟

موبایل‌های آیفون سری XR و Xs از ای‌سیم پشتیبانی می‌کنند. با این حال، اپل بعدا در سری گوشی‌های آیفون ۱۴ که در آمریکا عرضه شدند کاملا پورت سیم‌کارت فیزیکی را حذف کرد!

سایر مدل‌هایی که در بقیه‌ی کشورهای دنیا عرضه شدند به‌صورت همزمان از هر دو حالت سیم‌کارت عادی و eSIM  پشتیبانی می‌کنند.

حال، اگر اخیرا یکی از گوشی‌های آیفون دارای قابلیت ای‌سیم را خریداری کرده‌اید برای تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

بعد از اینکه آیفون خود را روشن کردید، به صفحه تنظیمات (Settings) بروید. در این صفحه روی بخش Cellular تپ کنید. در اینجا گزینه‌ای برای افزودن سیم‌کارت یا تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم پیدا می‌کنید.

حالا بر روی گزینه Convert Cellular Plan و سپس Convert to eSIM تپ کنید.

تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم در آیفون

تبریک شما ای‌سیم خود را فعال کردید!

تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم در اندروید

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی از جمله گلگسی سامسونگ یا پیکسل گوگل از ای‌سیم پشتیبانی می‌کنند. اما اندروید یک سیستم‌ عامل منبع باز است، بنابراین هر کدام از شرکت‌های سازنده موبایل می‌توانند این سیستم عامل را به دلخواه خود تغییر دهند.

بنابراین اینکه موبایل شما با ای‌سیم سازگاری دارد، بستگی به مدل موبایل، محل تولید و اپراتور تلفن همراهی که از آن استفاده می‌کنید دارد.

در صورتی که مطمئن نیستید که موبایل اندرویدی شما دارای فناوری ای‌سیم است، مراحل زیر را طی کنید:

موبایل سامسونگ:

-در بخش تنظیمات بر روی گزینه SIM Card Manager تپ کنید.

در صورتی که گزینه‌ی Add eSIM برای شما قابل‌دسترسی باشد، یعنی اینکه موبایل شما ای‌سیم‌ را پشتیبانی می‌کند.

اسکن ای‌سیم

موبایل پیکسل گوگل:

 برای بررسی پشتیبانی از ای‌سیم از Settings به بخش Network & Internet بروید. از آنجا بر روی گزینه eSIM Cards تپ کنید.

 اگر در این بخش گزینه Download a SIM instead? را ملاحظه کردید، یعنی اینکه موبایل شما دارای قابلیت سیم‌کارت الکترونیکی است.

حالا که از پشتیبانی موبایل خود از قابلیت ای‌سیم مطمئن شده‌اید بهتر است تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم را فعال کنید.

بعد از خریداری یکی از طرح‌های eSIM از اپراتورها باید به تنظیمات گوشی خود بروید.

از بخش تنظیمات به بخش  Connections بروید.

روی گزینه SIM card manager تپ کنید.

روی Add mobile plan بزنید.

حالا می‌توانید ای‌سیم خود به یکی از این دو روش فعال کنید:

۱- اسکن کد QR: کدی که از طرف اپراتور ای‌سیم برای شما ارسال شده را بدر بخش موردنظر وارد کنید.

۲- کد تأیید: ممکن است از شما خواسته شود که به صورت دستی کد تأییدی که اپراتور ارسال کرده را وارد کنید.

پس از وارد کردن کد تأیید می‌توانید روی دستگاه اندرویدی خود ای‌سیم را نصب کنید.

خرید ای‌سیم

باتوجه به اینکه فناوری eSIM کاملا نوظهور است، هنوز امکان خرید ای‌سیم در ایران وجود ندارد. در ایران اخیرا ایرانسل و شاتل سرویس ای‌سیم را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده‌اند. اما این فناوری همچنان به صورت همگانی در دسترس قرار نگرفته است. به دلیل همچنان امکان خرید ای‌سیم در کشور وجود ندارد.

خرید سیم‌کارت بین المللی

خرید سیم‌کارت بین المللی به خصوص برای کسانی که قصد سفر به خارج از کشور یا حفظ ارتباط خود با کشورهای دیگر دارند ضروری است.

بسیاری از جمله شرکت‌های تجاری برای برقراری ارتباط نیاز به خرید سیم‌کارت بین المللی دارند. بسیاری از سرویس‌های بین‌المللی از جمله پی پال یا اپل و سایرین به دلیل تحریم‌های اقتصادی امکان خدمات‌دهی به شماره‌های ایرانی را ندارند.

بنابراین مشتریان ایرانی عملا امکان استفاده از خدمات و سرویس‌های بین‌المللی را ندارند. خرید سیم‌کارت بین ‌المللی می‌تواند یکی از راه‌ها برای حل این مشکلات باشد.

تبدیل سیم‌کارت اعتباری

با تبدیل سیم‌کارت اعتباری خود به دائمی دیگر نیازی نیست که دائم نگران شارژ شماره تلفن خود باشید. در همین حال، استفاده از سیم‌کارت دائمی مزایای دیگر از جمله صرفه‌جویی در هزینه‌ها را هم دارد. برای تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دائمی اپراتورهای مختلف همچون همراه اول، همراه اول، رایتل و شاتل روش‌های مختلفی وجود دارد.

برای تبدیل سیم‌کارت اعتباری به دائمی برای هر کدام از اپراتورها سه راه مختلف وجود دارد:

۱- مراجعه به فروشگاه آنلاین یا اپلیکیشن

۲- ارسال کد دستوری (شماره‌گیری کد *۷۰# در ایرانسل)

۳- مراجعه به مراکز فروش و خدمات حضوری

تبدیل سیم‌کارت دائمی

شاید تبدیل سیم‌کارت دائمی به اعتباری به اندازه تبدیل به دائمی پرطرفدار نباشد، اما مشترکین زیادی ترجیح می‌دهند از خدمات سیم‌کارت‌های اعتباری استفاده کنند.

این افراد معمولا در مدیریت هزینه‌های‌سیم‌کارت‌های دائمی مشکل دارند و ترجیح می‌دهند بدانند هربار دقیقا چه مقدار اعتبار برای‌سیم‌کارت خود خریداری کرده‌اند.

سیم‌کارت‌های فیزیکی شاید به زودی کاملا منسوخ شوند

هیچ کدام از اپراتورهای تلفن همراه کشور هم‌اکنون امکان تبدیل سیم‌کارت دائمی به اعتباری را ندارند.

تنها قبلا ایرانسل طرح آزمایشی برای تبدیل سیم‌کارت دائمی به اعتباری را داشت که از دسترس خارج شده است.

تبدیل سیم‌کارت ایرانسل

اپراتور‌های تلفن همراه در سراسر جهان به‌مرور با ارتقای فناوری اقدام به ارتقای‌سیم‌کارت‌های خود از فناوری نسل سوم شبکه تلفن همراه یا ۳جی (3G) به نسل چهارم کردند.

در حال حاضر ایرانسل از تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم پشتیبانی نمی کند و فقط امکان تبدیل سیم‌کارت نسل 3 به نسل 4 امکان پذیر است.

در صورتی که همچنان اقدام به تبدیل سیم‌کارت ایرانسل از 3G به 4G نکرده‌اید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

می‌توانید با مراجعه به مراکز فروش و خدمات ایرانسل در سطح شهر خود، اقدام به تبدیل و ارتقای‌سیم‌کارت خود کنید. در همین حال، تبدیل سیم‌کارت ایرانسل به صورت غیرحضوری هم امکان‌پذیر است.

 برای تبدیل سیم‌کارت 3G به 4G ایرانسل به صورت غیر حضوری ۳ راه وجود دارد:

۱- فروشگاه آنلاین ایرانسل

۲- اپلیکیشن ایرانسل من

۳- شماره‌گیری کد دستوری #34*555* با سیم‌کارت فعلی

خرید سیم‌کارت

قبلا برای خرید سیم‌کارت مجبور بودید به صورت حضوری به فروشگاه‌ها یا مراکز خدمات اپراتورهای تلفن همراه مراجعه کنید. اما هم‌اکنون مانند بسیاری از خدمات، امکان خرید سیم‌کارت به صورت آنلاین به وجود آمده است. برای خرید سیم‌کارت به صورت غیرحضوری می‌توانید به فروشگاه‌های خود اپراتورها یا فروشگاه‌های فروش سیم‌کارت مراجعه کنید.

سخن پایانی

ای‌سیم (eSIM) یا سیم‌کارت الکترونیک نسل تازه‌ای از سیم‌کارت‌ها هستند که قابلیت فراوانی برای استفاده راحت‌تر و هوشمندتر از تلفن‌های همراه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با وجود مزایای فراوانی که ای‌سیم در اختیار مشترکین قرار می‌دهد، اما این فناوری همچنان پدیده نوظهوری است و هنوز به تمام نقاط دنیا از جمله ایران نرسیده است. بنابراین، ممکن است برای استفاده از ای‌سیم در ایران دچار مشکلات فراوانی شوید.

سوالات متداول تبدیل سیم‌کارت

۱- سیم‌کارت الکترونیکی چیست؟

ای‌سیم برخلاف نامش، نه یک سیم‌کارت بلکه تراشه‌ای است که بر روی مادربورد موبایل قرار می‌گیرد. بنابراین، امکان خارج کردن آن از موبایل وجود ندارد.  

۲- مزایای استفاده از ای‌سیم چیست؟

با ای‌سیم امکان تعویض شبکه موبایل راحت‌تر است. شما می‌توانید بیش از یک سیم‌کارت داشته باشید و همین‌طور انعطاف‌پذیری موبایل‌ها بیش‌تر است.

۳- آیا سیم‌کارت الکترونیکی در ایران قابل دسترسی است؟

متأسفانه همچنان امکان استفاده از eSIM در ایران وجود ندارد. بنابراین اگر موبایل جدیدی خریداری کرده‌اید که پورت سیم‌کارت فیزیکی ندارد، نمی‌توانید از قابلیت‌های ای‌سیم‌ها استفاده کنید.

۴- نحوه تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم چگونه است؟

بسته به مدل گوشی و سیستم عامل اینکه از دستگاه اندروید یا iOS استفاده کنید، تبدیل سیم‌کارت به ای‌سیم متفاوت است.

در حالت کلی، معمولا باید در بخش تنظیمات موبایل خود در بخش‌های Network & Internet یا SIM card manager گزینه‌ای برای افزودن eSIM داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *