دسته‌ها
ای‌سیم

خرید ای‌سیم در ایران

آیا اطلاعاتی در مورد خرید ای‌سیم (ای سیم) در اختیار دارید؟ تراشه‌های کوچک فیزیکی که کاربران و شرکت‌ها برای سال‌ها در گوشی‌ها و دستگاه‌های خود تحت عنوان سیم کارت قرار داده‌اند، ممکن است به لطف ظهور سیم‌کارت‌های الکترونیکی تحت عنوان ای‌سیم eSIM به گذشته بپیوندد. eSIM در حال حاضر نحوه اتصال دستگاه‌های الکترونیکی به شبکه‌های تلفن همراه را تغییر داده و علاقه کاربران به استفاده از ای‌سیم به‌سرعت در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، ۲ میلیارد دستگاه ای سیم فعال در سراسر جهان وجود داشته باشد.

ای‌سیم در ایران

سیم کارت (Subscriber Identity Module) در سه دهه اخیر دستخوش تحولات سریع و زیادی شده است. نسخه اولیه و بزرگ این تراشه‌ها اندازه کارت‌های اعتباری بود و در سال ۱۹۹۱ تجاری شد. مینی‌سیم‌ها در سال ۱۹۹۶ رونمایی شدند و در سال ۲۰۰۳ شاهد گسترش استفاده از میکروسیم‌ها در گوشی‌ها بودیم. در سال ۲۰۱۲ نانوسیم‌ها معرفی شدند؛ اما آینده سیم‌کارت‌ها بدون شک در اختیار ای سیم خواهد بود. ای سیم کاملاً متفاوت است و به‌صورت یکپارچه با برد اصلی گوشی‌ها طراحی می‌شود. کاربران دیگر سیم‌کارت فیزیکی نمی‌خرند و نمی‌توانند سیم را از دستگاه خود جدا کنند. برای آشنایی بیشتر با مزایای خرید ای‌سیم، انواع ای‌سیم و استفاده از ای‌سیم در ایران تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

ای‌سیم (eSIM) چیست؟

خود کلمه eSIM در واقع می‌تواند به دو روش متفاوت با معانی متفاوت تفسیر شود. اولین تعریف، یک سیم کارت تعبیه‌شده و یکپارچه (Embedded) است که روی برد گوشی نصب شده است. این سیم کارت به شکل یک مدار مجتمع (IC) می‌آید که ذاتاً بخشی از دستگاه اینترنت اشیا است.

ای‌سیم دیگر یک کارت جداگانه، فیزیکی و پلاگین نیست؛ اما تمام ویژگی‌ها و کاربردهای سیم‌کارت‌های سنتی را دارد. ای سیم بخشی از برد اصلی الکترونیکی دستگاه است و برای شناسایی شبکه‌ها و مخاطبان روی گوشی تعبیه می‌شود؛ اما در زمان ساخت همراه با آی سی‌های دیگر بر روی برد نصب می‌شود و توسط کاربر، قابل جایگزینی یا رویت نیست. این سیم‌کارت نیازی به شیار فیزیکی ندارد و این موضوع طراحی خارجی گوشی‌ها و تبلت‌ها را به‌کل دگرگون خواهد ساخت.

انواع سیمکارت

ای‌سیم درواقع به‌عنوان یک سیم کارت الکترونیکی شناخته می‌شود که نرم افزار قابل برنامه‌ریزی دارد و در زمان فعال‌سازی، مشخص کند که کدام اپراتور حامل پیش‌فرض استفاده است. با استفاده از همین قابلیت و اپلیکیشن‌ها تخصصی، شما می‌توانید به‌سرعت و با آسانی، بین اپراتورهای در دسترس سوئیچ کرده و از امکانات اپراتورهای مختلف نهایت استفاده را ببرید. از نظر فنی این سیم‌کارت نیازی به شیار فیزیکی برای نصب ندارد.

تلفن‌های همراه اولین دیوایس‌هایی بودند که به‌طور گسترده از eSIM استفاده کردند. آیفون ۱۰ اس و آیفون ۱۰ اس مکس اولین گوشی‌هایی بودند که از ای سیم پشتیبانی می‌کردند. اکنون، چندین دستگاه الکترونیکی دیگر مانند ساعت‌های هوشمند، مترهای هوشمند، انواع تبلت‌ها و لپتاپ‌ها و سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا نیز می‌توانند eSIM داخلی داشته باشند. هم‌اکنون برخی از تلفن‌های همراه موجود در بازار از ای سیم پشتیبانی می‌کنند و در عین حال یک سوکت فیزیکی برای پشتیبانی از سیم‌کارت‌های سنتی دارند.

خرید ای سیم برای سفر

تلاش بسیار بزرگی از سوی بسیاری از ذی‌نفعان اصلی در صنعت در حال انجام است تا به مقیاس، امنیت و چالش‌های تجاری استفاده و خرید ای‌سیم‌های قابل برنامه‌ریزی در بستر اینترنت اشیا برسیم. خرید ای سیم در حال حاضر در ایران توجیه چندانی ندارد؛ اما در سایر کشورها و در ایران به‌زودی، خرید سیم کارت بین المللی به یک ضرورت تبدیل خواهد شد.

مزایای خرید ای‌سیم چیست؟

خرید سیم کارت الکترونیکی مزایای متعددی را برای OEM‌ها و مشتریان نهایی دستگاه‌های IoT ارائه می‌دهد. مزایای خرید ای‌سیم عبارت‌اند از:

  • هزینه کمتر برای کاربر و سازنده: هزینه مدار مجتمع نصب‌شده روی برد کمتر از هزینه پشتیبانی از سیم‌کارت فیزیکی و تعبیه شیار سوکت در زمان ساخت است.
  • قابلیت اطمینان بالا: از آنجایی که eSIM روی برد الکترونیکی داخلی گوشی نصب شده است، در استفاده‌های مختلف مانند خودرو و رانندگی، اسکوتر یا دستگاه‌های دیگر، افتادن از دست و … بسیار قابل اعتمادتر است.
  • امنیت قوی‌تر: با نداشتن کارت فیزیکی برای خارج شدن از دستگاه، دیگر امکان برداشتن سیم‌کارت از دستگاه و قرار دادن آن در دستگاه غیرمجاز دیگر کاملاً از بین می‌رود.
  • اندازه کوچک‌تر، طراحی زیباتر: دیگر مزیت عالی خرید ای سیم، سایز بسیار کوچک آن است. با حذف شیار فیزیکی سیم‌کارت، سازندگان می‌توانند از این فضا برای بزرگ‌تر کردن ظرفیت باتری، دوربین و سایز امکانات بهره ببرند. همچنین با حذف شیار سیم‌کارت فیزیکی، طراحی بدنه و بیرونی دیوایس‌ها دگرگون، یکپارچه، زیباتر و کاربرپسندتر می‌شود. این نکته برای سازندگان دیوایس‌های ضدآب نیز مزیت بسیار بزرگی محسوب خواهد شد.
  • سهولت در تعویض اپراتور: با خرید سیم کارت بین المللی، دیگر نیازی به خرید سیم‌کارت از اپراتورهای مختلف نیست. با خرید ای‌سیم شما می‌توانید به اپراتورهای مختلف متصل‌شده و از امکانات آن‌ها بهره‌مند شوید. که اطلاعات شناسایی مشترک (شماره IMSI و اطلاعات مربوط به‌اپراتور) به‌طور داخلی در دستگاه ذخیره شده و نیازی به درج یا تعویض سیم کارت فیزیکی نیست.
  • عدم نیاز به خرید شماره خارجی در سفرهای خارج از کشور: با خرید ای‌سیم، دیگر نیازی به خرید سیم کارت خارجی در سفرهای خارج از کشور نیست. با خرید سیم کارت الکترونیکی شما می‌توانید از اپراتورهای کشورها مختلف بدون نیاز به خرید شماره مجازی استفاده کنید.

معایب خرید ای‌سیم چیست؟

مانند هر تکنولوژی، خرید ای‌سیم نیز با معایب و محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. محدودیت‌های خرید سیم کارت الکترونیکی شامل موارد زیر است:

  • ای سیم برخلاف سیم‌کارت فیزیکی که به سادگی از دستگاه جدا می‌شود، در داخل دستگاه تعبیه شده است و قابلیت انتقال و تعویض ندارد.
  • گوشی‌ها و دیوایس‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند، در حال حاضر محدود به تعداد خاصی هستند.
  • مشکلات خریدوفروش دیوایس و مالکیت ای سیم: از آنجایی که ای سیم را نمی‌توان از دستگاه حذف، غیرفعال یا جدا کرد، جابجایی بین دستگاه‌ها مانند انتقال مالکیت دستگاه یا سیم‌کارت به مالک جدید دشوارتر می‌شود.
  • محدودیت در پشتیبانی: خرید ای‌سیم به‌خصوص در کشورهای جهان سوم نظیر ایران، شما را با محدودیت‌های زیادی مواجه خواهد کرد. برای مثال هم‌اکنون هیچ اپراتوری به این سیم‌کارت‌ها خدمات ارائه نمی‌دهد. در برخی مناطق و کشورها، ای سیم پشتیبانی نمی‌شود و اگر گوشی شما سیم‌کارت فیزیکی نداشته باشد، به مشکل بزرگی برخواهید خورد.
  • ای سیم برای فعال‌سازی اولیه به اتصال اولیه به اینترنت نیاز دارد و بعد از فعال‌سازی، دیگر امکان انتقال به گوشی دیگر برای کاربران وجود نخواهد داشت.

انواع ای‌سیم‌ موجود در بازار

اکنون که با مفهوم و مزایای خرید ‌ای‌سیم آشنا شدیم، بیایید ببینیم انواع ای سیم چیست و چگونه می‌توانید بیشترین استفاده را از آن ببرید. از آنجایی که ای سیم‌‌ها در سخت‌افزار گوشی شما تعبیه شده‌اند و می‌توانند از راه دور برنامه‌ریزی شوند، روش‌های کاملاً جدیدی برای برقراری ارتباط ایجاد شده‌اند.

سه نوع طرح eSIM برای انتخاب وجود دارد:

  • eSIM محلی (فقط روی یک کشور فعال می‌شوند): این طرح eSIM به شما در یک کشور واحد (به‌عنوان مثال گرجستان) خدمات ارائه می‌دهد و در کشورهای دیگر قابل استفاده نیست. خرید ای‌سیم محلی برای افرادی که مسافرت خارجی می‌روند، توجیه منطقی نخواهد داشت.
  • eSIM منطقه‌ای (برای چند کشور فعال هستند): به جای خرید سیم کارت الکترونیکی محلی برای هر کشوری که قصد بازدید از آن را دارید، از یک eSIM واحد برای کل منطقه استفاده کنید! یک eSIM منطقه‌ای به شما در چندین کشور در یک منطقه (مانند خاورمیانه یا شمال آفریقا) خدمات ارائه می‌دهد.
  • eSIM بین‌الملل یا جهانی (در تمام کشورها و بر روی همه اپراتورها پشتیبانی می‌شود): آیا شما یک مسافر مشتاق هستید که برای ماجراجویی به سراسر جهان سفر می‌کنید؟ خرید ای‌سیم بین‌المللی شما را از دردسر تعویض سیم کارت در هر مرز خلاص خواهد کرد. یک eSIM جهانی شما را در چندین کشور و منطقه در سراسر جهان تحت پوشش قرار می‌دهد.

در دسته‌بندی دیگر، انواع ای سیم به ای سیم‌های داده (data) و ای سیم‌های چندکاره (Multitask) تقسیم می‌شوند. هرکدام دارای ویژگی‌ها و عملکردهای منحصربه‌فردی هستند که برای انواع مختلف کاربران جذاب خواهد بود.

خرید ای‌سیم دیتا (داده)

eSIM داده دقیقاً همان چیزی است که از نامش مشخص است. خرید ای‌سیم دیتا برای افرادی مناسب است که تنها از اینترنت استفاده می‌کنند و نیازی به برقراری تماس و ارسال و دریافت پیامک ندارند.

ای سیم‌های دیتا، پوشش عالی و سرعت و کیفیت اتصال بسیار بالاتری نسبت به سیم‌کارت‌های معمولی ارائه می‌دهند، زیرا می‌توانند به شبکه‌ها و اپراتورهای مختلف و اصلی در سراسر جهان متصل شوند، هم در کشوری که برای آن eSIM خریداری می‌کنید و هم در کشورهای منطقه و خارجی.

اگر فقط نیاز به دسترسی به اینترنت دارید، خرید ای‌سیم دیتا برایتان ایده‌آل خواهد بود. ای سیم دیتا مختص افراد و مسافرانی طراحی شده است که از برنامه‌هایی مانند Uber و Google Maps برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند و می‌خواهند در حین حرکت به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود دسترسی داشته باشند.

برای راه‌اندازی eSIM در یک کشور دیگر، تنها کافی است ایمیل ارسال‌شده برایتان را باز کرده و کد QR داخل ایمیل را اسکن کنید.

ای‌سیم صدا، پیامک و داده (مولتی‌تسک)

خرید ای‌سیم چندکاره یک گزینه ایده‌آل است که تمام خدمات استاندارد تلفن همراه را شامل می‌شود. پوشش رومینگ جهانی، نرخ‌های ثابت در سراسر اروپا و جهان، شماره تلفن +44 جداگانه و دسترسی به شبکه‌های 5G از اپراتورهای مختلف، تنها بخشی از مزایای خرید سیم کارت بین المللی مولتی‌تسک است.

خرید ای‌سیم مولتی‌تسک برای تعطیلات طولانی‌تر یا سفرهای کاری و استفاده روزمره تجاری ایده‌آل است. می‌توانید بدون نگرانی از هزینه‌های سرسام‌آور رومینگ بین‌المللی و اینترنت در خارج از کشور، آزادانه از تلفن و سیم‌کارت خود استفاده کنید.

آیا گوشی شما ای‌سیم دارد؟

اکثر سازندگان بزرگ دستگاه‌های تلفن همراه، از جمله اپل، گوگل و سامسونگ، گوشی‌هایی با فناوری eSIM دارند. اگر گوشی هوشمند شما در سال ۲۰۱۸ یا بعد از آن عرضه شده است، احتمالاً از ای سیم پشتیبانی می‌کند.

نحوه نصب و فعال سازی ای‌سیم در ایران و خارج از ایران

اگر قفل تلفن شما توسط شرکت مخابراتی باز شده و با eSIM سازگار است، می‌توانید ای سیم را در دستگاه خود نصب و فعال کنید. فراموش نکنید که برای فعال‌سازی اولیه، به یک اتصال اینترنتی نیاز خواهید داشت. برای شروع راهنمای نصب زیر را دنبال کنید:

  • مرحله ۱: از وب‌سایت یا برنامه‌های اختصاصی در دسترس، یک طرح ای سیم خریداری کنید. این امکان در حال حاضر در ایران وجود ندارد. تنها اپراتوری که به‌دنبال ارائه خدمات ای‌سیم به مشتریان رفته، ایرانسل است؛ اما در حال حاضر هیچ خدماتی در کشور برای ای‌سیم وجود ندارد.
  • اسکن کد QR: برای شروع فرآیند، کد QR eSIM را اسکن کنید.
  • مرحله ۳: eSIM را فعال کنید. بسته خریداری‌شده بلافاصله پس از نصب یا زمانی که به یک شبکه پشتیبانی‌شده در منطقه خود متصل می‌شوید، فعال خواهد شد.
  • مرحله ۴: خط eSIM خود را روشن کنید و به یک شبکه محلی متصل شوید.

آیا می‌توانیم هم‌زمان از سیم کارت معمولی و سیم کارت الکترونیکی استفاده کنم؟

بله! به لطف فناوری، اکثر دستگاه‌های امروزی و جدید، امکان استفاده هم‌زمان از یک سیم کارت معمولی و یک ای سیم را در اختیار شما قرار می‌دهند. می‌توانید چندین نمایه eSIM را برای سفر در دستگاه خود ذخیره کنید و حتی برنامه‌های تلفن جداگانه (مثلاً یکی برای تماس‌ها و پیام‌های متنی و دیگری برای داده‌ها) را نصب کنید.

چرا استفاده از ای‌سیم بهتر از رومینگ داده است؟

با خرید ای‌سیم جهانی یا منطقه‌ای، اتصال شما به شبکه و تعرفه استفاده از خدمات آن منطقه، همانند یک کاربر بومی خواهد بود.

شما بهترین نرخ‌ها و خدمات محلی را دریافت می‌کنید و لازم نیست نگران دریافت هزینه‌های رومینگ گران از ارائه‌دهنده خدمات باشید. ای سیم شما با ای سیم یا سیم‌کارت سنتی افراد بومی آن کشور هیچ تفاوتی نخواهد کرد.

آینده eSIM در ایران و جهان

در آینده نه‌چندان دور، خرید ای‌سیم در ایران و سایر کشورها به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. پیاده‌سازی این تکنولوژی بر روی دیوایس‌هایی که صفحه نمایش و دوربین دارند، به‌دلیل توانایی اسکن کد QR، ساده است؛ اما برای دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند ساعت مچی، پیاده‌سازی کمی دشوارتر خواهد بود.

در چند ماه آینده، این امید وجود دارد که یک استاندارد جدید این مشکلات را برای دستگاه‌های اینترنت اشیا حل کند.

ای سیم‌ها به‌وضوح می‌توانند ارزش بیشتری را برای دستگاه‌های کوچک‌تر IoT با صفحه‌نمایش/دوربین ارائه دهند، زیرا برنامه‌ریزی و استفاده از آن‌ها را با هر شبکه‌ای آسان می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد مزایای خرید ای‌سیم صحبت کرده و با انواع سیم‌کارت‌های الکترونیکی آشنا شدیم. متوجه شدیم که در حال حاضر این سیم‌کارت‌ها در ایران پشتیبانی نمی‌شوند؛ اما شرکت‌هایی نظیر ایرانسل در حال تحقیق بر روی راه‌اندازی این خدمات در کشور هستند. آینده سیم‌کارت‌ها در ایران و تمام جهان بدون شک در اختیار ای سیم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *